top of page
Writer's pictureJitka Cejkova

Autorem obálky je Jonáš Ledecký


Jak už tu několikrát zaznělo, úžasnou obálku k naší knize #Robot100 vytvořil výtvarník, komiksový kreslíř a hudebník Jonas Ledecky. Jonáš vymyslel i podtitul naší knihy „Sto rozumů“ a vytvořil logo ke knize. V sobotu jsem v Památníku Karla Čapka ve Strži naši knihu představila poprvé veřejnosti a Jonáš se podělil o to, jak vznikala obálka a ukázal i nakonec nepoužité návrhy. Koláž z nich najdete v knize na straně 419 s komentářem: „Moc dobře vím, že Čapkovi roboti jsou organického, nikoli mechanického původu. Ale potřebovali jsme, aby byl na obálce robot v podobě, kterou lidé znají. Co se týká celkové estetiky – chtěl jsem, aby obálka působila dobově a moderně zároveň.“ Myslím, že se mu to povedlo na jedničku s hvězdičkou! Jonáš je ilustrátor a jeho tvorba zahrnuje práce pro Playboy magazín – komiksové série Pussycat Assassins, The Empress a Kitty Style (2018–2019), komiksy Kapsy (2018) – adaptace Povídek z jedné a druhé kapsy Karla Čapka, historický komiks Karel IV. Pán světa (2016), KIWI (2009) a KIWI: Frajeři choděj (2017). Od roku 2014 navrhuje závodní kombinézy pro svoji sestru – Ester Ledecká (dvojnásobnou olympijskou vítězku v lyžování a snowboardingu a několikanásobnou mistryni světa ve snowboardingu, držitelku sedmi křišťálových glóbů). *** V sobotu 26. 9. 2020 proběhla v Památník Karla Čapka ve Staré Huti u Dobříše vernisáž výstavy „Cesta do hlubin robotovy duše“, kterou připravil ředitel památníku Zdeněk Vacek (a autor jednoho z příspěvků v knize Robot100). Výstava potrvá až do konce února. Výstava související se stým výročím R.U.R. se zaměřuje především na dobový ohlas tohoto stěžejního vědeckofantastického díla ve světě, včetně pokusů o zfilmování, první role budoucí hollywoodské hvězdy Spencera Tracyho na Broadwayi, neortodoxního přístupu k autorským právům v USA i SSSR a způsobů propagace samotné hry i tématiky robotů. Dále se zaměřuje na novodobé reflexe R.U.R. z okruhu mezinárodní vědecké komunity, a to nikoli historiků dramatického umění, nýbrž chemiků – badatelů v oboru umělého života. Jeden z panelů výstavy tedy ukazuje i obálku naší knihy vytvořenou Jonášem.

Comments


bottom of page